Årskrönika 2018


Snus, kedjebrev och skånska hackare, så kan året sammanfattas.

Januari

Året började med kedjebrev och falska SMS. SmartResponse lockade som vanligt med resa till Ullared om man gjorde deras undersökning och samtidigt sålde sina kontaktuppgifter. De lockade också med bastusutugor under namnet Active Living. Då spelreklam är förbjudet på Facebook så kan man kringgå detta genom att låta anonyma Facebooksidor dela påhittade nyhetshändelser. Automatiska spammeddelanden där folk uppmanades att googla en kod exploderade i år. Egg-master använde falska användarkonton för att få sin produkt att se mer eftertraktad ut. Årets mest ihärdiga kedjebrev startades då det felaktigt varnades för en skånsk hacker.

Februari

”Googla koden” bedrägerierna fortsätter med kapade konton som skickar ut spam som ser ut att komma från Shell. Polisen Bedrägeri gick ut med ett inlägg om Shell m.fl. kända bluffar i cirkulation. Kedjebrevet om att man bara ser inlägg från 25 personer tar fart. Falska varningar om att ett visst nummer tömmer ditt bankkonto om du svarar sprids. 4200 hemsidor hackas för att utvinna kryptovaluta. Inlägg med skadliga länkar som ser ut att komma från YouTube skickas runt. Danska Forbrugerpost ApS skickar ut spam-SMS. Kedjebrev om att Sylvester Stallone skulle ha dött skickas runt. Trots att det ständigt varnas om tester på Facebook så tycker många att det verkar vara ett helt oskyldigt nöje.

Mars

Nystartade Varmt.nu håller en tävling som väcker stor uppmärksamhet. En vinnare dras i sluet på månaden och efter att samlat på sig 28400 följare dör nästan all aktivitet på sidan av med endast nio inlägg resten av året. xlWin anordnar en Samsung-giveaway (den första av många) som egentligen är ett sätt att lura på folk dyra abonnemang. Energidrycksbluffarna rullar igång. IKEA Offers och Spotify är fler sätt att lura på folk dolda abonnemang. Påträngande SMS från Kyrkskatt.se erbjuder en skamligt dyr tjänst att gå ur Svenska Kyrkan.

April

Facebooks grundare utfrågas av ett 40-tal senatorer om företagets hantering av användares data samt Cambridge Analytica-skandalen. Utfrågningen återupplivar ett gammalt kedjebrev. GDPR gör folk nervösa när de uppmanas att godkänna nya inställningar på Facebook.

Maj

Twitter råkar ut för en läcka p.g.a. en bugg och uppmanar sina 330 miljoner användare att byta lösenord. Det är okänt hur många lösenord som kommit ut. McDonalds, Toys ”R” Us och Emporia råkar ut för onda kloner av sina sidor. SmartResponse-sidan Resor sprider en undersökning maskerad som en tävling där man kan vinna en fin gräsklippare.

Juni

Årets mest aktiva månad bland bedragarna, falska sidor för IKEA, Power, Sephora, Ginatricot, Elgiganten, Ving, H&M, HiFi Klubben, Momondo, HBO Nordic, Expedia och Zara dyker upp, alla är till för att sprida dolda abonnemang. Utländska sidan Woodexperts står för första omgången av små hus/husvagnar som sveper över landet. SmartResponse lottar ut cyklar via Cykla för miljön. Spam-SMS som ser ut att komma från ICA innehåller abonnemang för över 900 kr/mån.

Juli

Bluffarna stannar av jämfört med föregående månad (har bedragarna semester kanske?). Nya IKEA, Toys ”R” Us och Media Markt-sidor dyker upp. Ett amerikanskt kedjebrev automatöversätts och sprids vidare i Sverige. Folk blir lite putt när Bluffakuten påpekar detta.

Augusti

En bild på en flicka som behandlas för sin Leukemi sprids med texten att Facebook donerar pengar för varje delning. Detta är ren emotionell utpressning och många delar ”ifall det skulle vara sant”, fast egentligen bidrar de till utnyttjande av ett barn. Falska SMS från 3, SF Bio och Elgiganten cirkulerar. Gratis bensin får en ny kick. Scandinavian Gamers, Vi älskar camping, Swedish Tattoos och Kvinnors Värld som drivs av SmartResponse ligger ute med en mängd sponsrade inlägg. BankID-bedrägerierna ökar lavinartat. Falska IKEA, McDonalds, Red Bull och Zara-sidor dyker upp.

September

Falska sidor för Toys ”R” Us, Tui, Apple Store Malmö, Shell Sverige, SAS, Norwegian, Media Markt, HiFi Klubben och Mall of Scandinavia. Muntliga avtal över t.ex. telefon skall förbjudas. En bluffsida som varit tyst i fyra år vaknar till liv och byter namn. SmartResponse-sidan Cykla för miljön har 187 sponsrade inlägg ute. Telefonhuset vill sälja era kontaktuppgifter. Snus- och energidryck-sidorna avlöser varandra i en strid ström. Produkttestare försöker locka in folk i dyra abonnemang. SmartResponse-sidan Sportsgroup Nordic lottar ut cyklar. En ny sorts utpressningsmail skickas ut, många betalar av rädsla trots att hoten är falska.

Oktober

Newsner avslöjas med att fabricera berättelser som de blandar med riktiga nyhetshändelser. Bolagsupplysningen skickar ut falska fakturor. Falska sidor för Webhallen och JBL. SMS från SF Bio fortsätter att cirkulera trots att företaget bytt namn till Filmstaden. Coop råkar ut för hackerintrång och medlemmar blir bestulna på poäng.

November

Bedragare säljer Nintendo-kopior. Bluffakuten håller sin första föreläsning. Falska sidor för Power och Elgiganten. Viral historia och insamling visar sig vara bluff. Mannen bakom Teknikfestivalen och en lång rad andra clickbaitsidor*, Nisvet Suljic, intervjuas av 24Halmstad. Årets andra ”små hus”-bluff sköljer över Facebook. Penningtvätt via Swish.

December

Falska sidor för Intersport, Coca Cola, Spotify och HiFi Klubben. SmartResponse-sidan Scandinavian Gamers lottar ut färgglada datorer, fast egentligen rör det sig om att göra undersökningar och sälja sina kontaktuppgifter. Bosab Fastighetsförvaltning håller en populär tävling där en falsk profil utses som vinnare, skadekontrollen är inte vacker.

*) https://www.facebook.com/Glasklart24/
https://www.facebook.com/somethingfuntoshare/
https://www.facebook.com/Dela-o-sk%C3%A4nk-bort-1102861739747946/
https://www.facebook.com/TheTypicalMandag/
https://www.facebook.com/legendariskt/
https://www.facebook.com/ViraaalNews/
https://www.facebook.com/djurpalatset/
https://www.facebook.com/frackisen/
https://www.facebook.com/femtonplus/
https://www.facebook.com/dagensmedia.nu/
https://nyhetsmedia.nu/
https://skrattinfarkt.se/


Comments

comments

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *