Det hela började med en sida som hette Fernanda, när den nått över 100000 följare dök nya sidor med liknande ”erbjudande” upp: ”Vi har 15 husbilar som är för gamla för att säljas så vi ger bort dem”. Sidor som ”Life”, ”Texts” och ”Most Amazing” är nystartade och har för utom inläggen där de ger bort 15 husbilar ingenting med motoriserade fritidshem att göra.
Detta är klassisk likefarming; gå ut med ett galet erbjudande som får folk att tänka ”det är säkert fejk men det skadar inte att försöka”. Personer i alla åldrar gillar och delar och när sidan tar bort inläggen är det inte så många som minns de där husbilarna, men alla gilla-markeringar finns kvar och nu letar sidskaparen upp en villig köpare av en Facebooksida med mellan 50000-150000 likes kopplat till den.
I framtiden kan det vara en idé att undvika nystartade sidor som lovar något som verkar för sant för att vara bra, som har tveksam grammatik och stavning, som inte har några kontaktuppgifter eller är kopplad till en existerande verksamhet.